Als ondernemer van jouw bedrijf wil je dat klanten je herkennen aan de hand van je huisstijl. Dat klanten weten wie je bent en wat je doet met de werkzaamheden binnen jouw bedrijf. In deze blog leg ik uit waarom een herkenbare huisstijl belangrijk is.
Een huisstijl, wat is dat?
Een huisstijl is een samenhang van een logo, font (lettertype), kleur en vormen. Voor de vormen gebruik je vaak vaststaande stramienen, vlakken, curves en opmaak. Naast deze elementen kun je ook een kenmerkende fotografiestijl doorvoeren. Dit samen zorgt voor de uitstraling van jouw bedrijf. Een huisstijl zorgt ervoor dat je herkenbaar wordt en natuurlijk onderscheid van de concurrenten. Jouw huisstijl is je visuele identiteit.
Logo
Dit is het belangrijkste deel van jouw huisstijl en dit ziet men als eerst. Je logo laat je overal op terug komen binnen jouw gehele huisstijl. Het logo moet passen bij jou en bij je bedrijf. Bij een logo kun je gelijk zien wat je doet als dit jouw wens is, ook wie je bent of wat voor soort bedrijf je hebt.
Bij het realiseren (ontwerpen) van een logo moet je ook rekening houden met afmetingen, en (zwart-wit) printers. Ook is belangrijk dat je logo goed schaalbaar is, want ook op een pen, visitekaartje of tas moet deze goed zichtbaar en leesbaar zijn.
Font (letterype)
Het gebruik van je typografie is ook erg belangrijk. Met een font (lettertype) kan je bijvoorbeeld jouw bedrijf een professionele uitstraling geven, je kunt er ook voor kiezen om een speels lettertype te kiezen maar dit zou je niet kunnen gebruiken bij een tandartsenpraktijk. Ook binnen jouw lettertype-familie zit er ook verschil in lettergroottes, en opmaak zoals dikgedrukt (vet), cursief en lijndikte. Vaak kies je ook 2 of meerdere lettertypes, voor het logo en voor titels, en een lettertype voor gewone tekst. Ook dit moet goed bij elkaar passen.
Kleur
Kleurgebruik heeft veel invloed binnen jouw huisstijl, elke kleur heeft zijn eigen betekenis. Door kleuren te gebruiken kan je klanten een bepaald gevoel geven over je bedrijf. Zo staat de kleur groen voor leven, vernieuwing, natuur en energie. De juiste kleurencombinatie creëert een eenheid binnen jouw huisstijl, om de beste kleurencombinatie te vinden heb je online verschillende tools die jou eventueel hierbij kunnen helpen, zoals Coolors.
Vormen
Een bepaalde manier van vormen gebruiken hoort ook bij je huisstijl. Misschien vind je het wel mooi om afgeronde hoeken te gebruiken bij afbeeldingen of gekleurde randen erom heen. Alle soorten van vormen neem je op in je huisstijl.
Waarom is een herkenbare huisstijl zo belangrijk?
Jouw ontworpen huisstijl geeft mensen een bepaald gevoel over jouw en jouw bedrijf. De huisstijl bepaalt jouw visuele identiteit. Door jouw huisstijl overal op door te voeren krijg je een eenheid en zullen mensen je vaker en sneller herkennen.
Een huisstijl laten ontwerpen door D-Creative
Als je weinig tijd hebt, niet zo creatief bent of geen ervaring hebt in deze sector is een huisstijl laten ontwerpen een goed idee. Het is jammer om zelf veel tijd er in te steken in het maken van een huisstijl die uiteindelijk toch niet naar wens is. Je moet goed weten wat je doet en verstand hebben van verschillende dingen, niet alleen van typografie of kleur maar ook de programma’s waarmee je werkt zoals het gehele Adobe pakket (Illustrator, Indesign & Photoshop). Je bespaart jezelf een hoop tijd en moeite door jouw huisstijl uit te besteden als je niet de juiste middelen, skills en ervaring er voor hebt. Als je de keuze hebt gemaakt om het uit te besteden zorg er dan voor dat je een goede uitleg geeft aan jouw uitgekozen grafisch vormgever zodat hij precies weet wat je wil.
Ben jij ook toe aan een nieuwe of re-branding van je huisstijl? Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!